Παιδί παίζει βιντεοπαιχνίδι με όπλοΗ Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία (ΑΨΕ) έχει υιοθετήσει ένα ψήφισμα για να μειωθεί η βία στα διαδραστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια των παιδιών. Η πρότασή της καταλήγει πως τα βίαια τηλεοπτικά παιχνίδια μπορούν βραχυπρόθεσμα να καταστήσουν επιθετικά τα παιδιά. Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα είναι ακόμα άγνωστα. Μερικοί ερευνητές υποστηρίζουν πως παίζοντας κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι με πυροβολισμούς, αυτό συνδέεται με την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών στον πραγματικό κόσμο. Άλλοι λένε ότι τα παιχνίδια είναι μια υγιής ενασχόληση.

Η Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία (ΑΨΕ) έχει υιοθετήσει ένα ψήφισμα για να μειωθεί η βία στα διαδραστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια των παιδιών. Η πρότασή της καταλήγει πως τα βίαια τηλεοπτικά παιχνίδια μπορούν βραχυπρόθεσμα να καταστήσουν επιθετικά τα παιδιά. Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα είναι ακόμα άγνωστα. Μερικοί ερευνητές υποστηρίζουν πως παίζοντας κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι με πυροβολισμούς, αυτό συνδέεται με την επιθετική συμπεριφορά των παιδιών στον πραγματικό κόσμο. Άλλοι λένε ότι τα παιχνίδια είναι μια υγιής ενασχόληση.

Παιδί παίζει βιντεοπαιχνίδι με όπλοΠολλοί λένε ότι υπάρχουν αρκετές ερευνητικές απόψεις, και πως δεν υπάρχει τελική κρίση. Εν μέρει αυτό είναι αλήθεια, καθώς οι ερευνητές έχουν χρησιμοποιήσει διαφορετικές μεθόδους μέτρησης της επιθετικής συμπεριφοράς, κι ορίζουν διαφορετικά την έννοια "βίαιο παιχνίδι". Μερικοί έχουν καταγράψει τη φυσιολογική διέγερση, όπως αυξανόμενο ποσοστό καρδιακών ρυθμών, ενώ άλλοι έχουν μετρήσει τις βίαιες σκέψεις. Λίγες μόνο μελέτες έχουν εξετάσει τις βίαιες πράξεις. Για να διευκρινιστούν όλα τα παραπάνω, οι Κέβιν Κίεφερ και η Τζέσικα Νίκολ του πανεπιστημίου Saint Leo της Φλώριδας, ολοκλήρωσαν μία επισκόπηση 17 μελετών που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια. Σύμφωνα με τους ερευνητές παρατηρείται ισχυρή σύνδεση μεταξύ αυτών των παιχνιδιών και τη συμπεριφορά των εφήβων και των παιδιών - τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Οι βίαιες κινήσεις, όπως λαβές καράτε, που υπάρχουν σε μερικά ηλεκτρονικά παιχνίδια, χρησιμοποιούνται από τα παιδιά κατά το παιχνίδι τους. Μια άλλη μελέτη έδειξε πως οι έφηβοι που παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια με ήρωες που χρησιμοποιούν φλογοβόλα κι αυτόματα όπλα, αισθάνονται περισσότερο "μοχθηροί και σκληροί" σε σχέση με αυτούς που δεν είχαν παίξει το παιχνίδι. Η έρευνα επίσης δείχνει πως τα παιδιά που παίζουν βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι πολύ λιγότερο πιθανό να είναι χρήσιμα στους άλλους σε σχέση με τα παιδιά που παίζουν κοινωνικότερα και μη βίαια παιχνίδια. "Αυτό είναι ένα πρόβλημα", λέει η Ζαν Φανκ, καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Τολέδο, στο Οχάιο που ειδικεύεται στην έρευνα για παιδιά και ηλεκτρονικά παιχνίδια. "Αυτό σημαίνει πως εάν κάποιος τραυματιστεί, τα παιδιά που έχουν παίξει αυτά τα παιχνίδια πιθανόν να δείξουν αδιαφορία και ίσως δεν τον βοηθήσουν". Όμως υπάρχει κι ο αντίλογος: μια άλλη μελέτη έχει δείξει πως τα παιδιά που έπαιξαν κάποιο βίαιο παιχνίδι με θέμα την απαγωγή βρεφών δεν ήταν λιγότερο συμπονετικά από τα παιδιά που δεν είχαν παίξει το παιχνίδι. Η έρευνα της Φανκ έχει δείξει πως τα παιδιά που παίζουν πολλά βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι γενικώς λιγότερο συναισθηματικά από εκείνα που δεν παίζουν, κι εμφανίζουν περισσότερες βίαιες συμπεριφορές.

"Αυτό που έχει πραγματικά αξία είναι να δούμε αν η μακράς διαρκείας αλλαγή της συμπεριφοράς είναι αποτέλεσμα των βίαιων ηλεκτρονικών παιχνιδιών: η υπάρχουσα βιβλιογραφία δεν αντιμετωπίζει επαρκώς αυτό το ζήτημα", λέει ο Κίεφερ. Και συμπληρώνει: "φανταστείτε ένα παιδί που παίζει αρκετά, με αυτά τα βίαια παιχνίδια από την ηλικία των 10 ετών μέχρι την ενηλικίωση. Είναι δύσκολο να σκεφτούμε πως δεν θα έχει κάποια δυσμενή αποτελέσματα από την εν λόγω δραστηριότητα". Ο μόνος τρόπος για να απαντηθεί πραγματικά αυτό το ερώτημα αιτίας - αποτελέσματος είναι να γίνουν μακροχρόνιες μελέτες που θα παρακολουθούν τα παιδιά κατά τη διάρκεια πολλών ετών, και να εξεταστούν όλοι οι παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την επιθετική συμπεριφορά, συμπεριλαμβανομένης της πειθαρχίας στο σπίτι, της οικονομικής ένδειας και της απόδοσης του παιδιού στο σχολείο. Οι Μπραντ Μπούσμαν και Ρόουελ Χιούσμαν του πανεπιστημίου Μίσιγκαν μόλις ξεκίνησαν ερευνητικό πρόγραμμα με αυτό το ζητούμενο. Στο μεταξύ, το ΑΨΕ έχει απαιτήσει από τη βιομηχανία ψυχαγωγίας να λαμβάνει περισσότερο υπόψη της τη σχέση βίαιες συμπεριφορές - αρνητικές συνέπειες, καθώς και να υιοθετηθεί ένα νέο σύστημα αξιολόγησης που θα απεικονίζει ακριβέστερα το περιεχόμενο των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Επίσης συμβουλεύουν τα παιδιά να παίζουν αυτά τα παιχνίδια χωρίς όμως να ταυτίζονται με τους επιθετικούς χαρακτήρες - εν τούτοις αυτό θα είναι δύσκολο για τα παιχνίδια που δίνουν στον παίκτη ένα εικονικό πυροβόλο όπλο. Τα αποτελέσματα της μελέτης παρουσιάστηκαν στο 113ο συνέδριο της ΑΨΕ, στην Ουάσιγκτον.

Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία