Εκδόσεις Ψυχογιός
Μηδέν

 Μηδέν  Τίτλος: Μηδέν
 Συγγραφέας: Ντενί Γκετζ
 Μεταφράστρια: Εύη Βαγγελάτου
 Θέμα: Μαθηματική Λογοτεχνία - Ιστορία Αριθμών
 Σελίδες: 328
 ISBN: 960-453-111-5
 Εκδότης: Εκδόσεις Ψυχογιός
 Ημ/νία Έκδοσης:  Νοέμβριος 2006

Η Αεμέρ είναι το πρόσωπο κλειδί του μυθιστορήματος. Είναι η γυναίκα που ως αρχαιολόγος, ή ως πόρνη ή ως ονειρομάντης ή ως ιέρεια ή ως σκλάβα θα μας ξεναγήσει στην πλούσια ιστορία της Μεσοποταμίας. Της περιοχής που τα τελευταία χρόνια δεινοπαθεί με τον πόλεμο που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ιράκ. Αρχίζοντας πριν από περίπου 5000 χρόνια και φθάνοντας μέχρι σήμερα, οι διάφορες ιστορίες που περιγράφει ο Γκετζ μας καθηλώνουν και μας τοποθετούν στις εκάστοτε κοινωνικές δομές, ώστε να αντιληφθούμε τις δυσκολίες, τα δεδομένα και τα ζητούμενα των κοινωνιών. Περισσότερο με κοινωνιολογική μελέτη που καταγράφει τη μαθηματική αναζήτηση των πολιτών της Μεσοποταμίας, παρά για ιστορικό βιβλίο θα πρέπει να λογίζεται το παρόν μυθιστόρημα.

Πέντε διαφορετικές ιστορίες καλύπτουν χρονική περίοδο πέντε χιλιάδων ετών. Σε κάθε εποχή οι ανάγκες των κοινωνιών και των μελών τους δημιουργούν εκείνες τις προϋποθέσεις για να επιτευχθεί η απαιτούμενη εξέλιξη στις επιστήμες και τις τέχνες. Καθώς οι ανάγκες δημιουργούν το αίτημα για νέα επιστημονικά δεδομένα, παρακολουθούμε πώς η χρήση των αριθμών επιβάλλει βελτιώσεις στο σύστημα γραφής και υπολογισμού. Έτσι μέσα από δοκιμές, από στιγμιαίες αναλαμπές της φαντασίας και της επινόησης θα κατορθώσει να βρει τις λύσεις: στην Ουρ, στην Ουρούκ, στη Βαβυλώνα, στη Βαγδάτη. Εκεί που οι Σουμέριοι, οι Ακκάδες, οι Βαβυλώνιοι με τη συμβολή της δικής τους πολιτισμικής οντότητας θα βάλουν τα θεμέλια για τους αριθμούς, τη γραφή και τα γράμματα. Ποτέ όμως αποκομμένοι από την κοινωνία τους, τις επιδράσεις της και τις ζυμώσεις με άλλους πολιτισμούς.

Ο κάτοικος της Μεσοποταμίας στενά συνδεδεμένος με το κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο των κοινωνιών, είναι ο βοσκός, ο αστρονόμος, ο σχεδιαστής του συστήματος ύδρευσης που θα διαπιστώσει πως η μέχρι τώρα γνώση δεν αρκεί για να εργαστεί, για να μπορέσει να αποδώσει το έργο του. Θα αντιληφθεί πως οι γνωστοί αριθμοί δεν επαρκούν. Κι όταν κατορθώσει να τους επεκτείνει το πρόβλημα μετατίθεται όχι τόσο στην "παρουσία", αλλά στην "απουσία". Στο κενό και πώς θα μπορέσει κάποιος να το περιγράψει. Και κάπου εκεί, στο στρατόπεδο, ο αιχμάλωτος Ινδός Πάνκα θα προσφέρει το μεγάλο μυστικό προκειμένου να εξασφαλίσει την ελευθερία του λαού του και την επιστροφή του στους αγαπημένους του βάλτους, στα όρια μεταξύ του σημερινού Ιράκ και Κουβέιτ: την ανακάλυψη του Μηδέν.

Ο συγγραφέας κατορθώνει να διατηρήσει την ένταση και το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι το τέλος. Οι ιστορίες αν και εξελίσσονται σε διαφορετικούς χρόνους μας φαίνονται τόσο οικείες, σαν η μία να παραδίδει τη σκυτάλη στην επόμενη. Το χρονικό χάσμα καλύπτεται, το κενό θα συμπληρωθεί. Η αμεσότητα του λόγου και της περιγραφής μας προτρέπει να μπούμε στα καπηλειά, να ανέβουμε τα σκαλιά του ζιγκουράτ, να κολυμπήσουμε στην παραλία, να συμμετάσχουμε στις γιορτές, να ακούσουμε το κελάηδισμα του μελισσοφάγου μέσα στους βάλτους. Κι αν αισθανθούμε ότι δεν ανήκουμε στην εποχή, σίγουρα το κενό θα καλυφθεί.

Οι ιστορίες τελειώνουν με αναφορά στο παρόν και στον πόλεμο που βρίσκεται ακόμα και σήμερα σε υλοποίηση, στις περιοχές της Μεσοποταμίας. Σπαρακτική η έκκληση της σύγχρονης Αεμέρ για τη λεηλασία που έχει υποστεί το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βαγδάτης, από όπου εκλάπησαν κειμήλια και καταστράφηκαν οι αίθουσές του. Ακόμα και το μαρμάρινο προσωπεία της Κυρίας της Ουρούκ, η πρώτη μάσκα που φτιάχτηκε ποτέ, δεν κατόρθωσε να γλιτώσει από τους βάρβαρους. "... Η πιο αρχαία πόλη της Ιστορίας υπό την κατοχή του πιο σύγχρονου στρατού της Ιστορίας. Ο αναχρονισμός είχε γίνει πλέον κανόνας...".

Για το συγχρονισμό των ιστοριών και της περιοχής που εξελίσσονται, ορισμένοι χάρτες από το διαδίκτυο είναι απαραίτητοι. Να ορισμένοι: Σύγχρονο ΙράκΑρχαία Βαβυλωνία, Αρχαία Μεσοποταμία (Ι), Αρχαία Μεσοποταμία (ΙΙ) .

 

Λίγα λόγια για το Συγγραφέα
Ο Ντενί Γκετζ είναι συγγραφέας, μαθηματικός, καθηγητής ιστορίας και επιστημολογίας στο πανεπιστήμιο Paris VIII, ερευνητής και σεναριογράφος στον κινηματογράφο. Έχει γράψει πολλά μυθιστορήματα με θέμα τα μαθηματικά, και είναι ιδιαίτερα γνωστός για την τεράστια επιτυχία που σημείωσε σε πολλές χώρες του κόσμου το μυθιστόρημά του Το Θεώρημα του Παπαγάλου. Ως σεναριογράφος έχει τιμηθεί με το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου 1987 για την ταινία Η τελευταία Παρασκευή του Σεπτέμβρη. Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του με τίτλο Τα Αστέρια της Βερενίκης.